כן להסכם - תומכים ביוזמת ז'נבהכן להסכם - תומכים ביוזמת ז'נבה
English Русский الموقع الفلسطيني
עקבו אחרינו בטוויטר הצטרפו אלינו בפייסבוק ערוץ יוזמת ז'נה ביוטיוב
שומרים על קשר

ז'נבה בשטח
היכנסו לצפות בסרטון מי אנחנו

אברהים דעיבס, "אל-קודס": אם ניתן לעשות תהדיאה עם ישראל, מדוע הפלסטינים בינם לא מצליחים

(08/02/2009)

"הבחירות בישראל והתגברות הקיצוניות והגזענות...אם התהדיאה איתם אפשרית אז מדוע בינינו היא נראית בלתי אפשרית?"
מאת: אברהים דעיבס, מתוך: "אל-קודס", 8.2.09

בעוד שאנו טובעים בתוך הפילוגים והתנצחויותינו בתקשורת, עולה בישראל גל חזק שנע בין קיצוניות חזקה לגזענות, היכן שנראה כי לבני, למשל, היא יונה בהשוואה לליברמן ונתניהו. לבני היא זו המוכרת בנוקשות שלה ובדרישותיה לשילוח (או גירוש) הפלסטינים אזרחי ישראל במטרה להקים מדינה יהודית טהורה.

בעוד שאנו עדים לפילוג ההולך ומעמיק ולהתרחקות בין העמדות, הרי שנעמוד אחרי הבחירות בישראל מול ממשלה שתורכב קרוב לוודאי מנתניהו וליברמן. נתניהו הכריז על סירובו לנסיגה כלשהי מהגדה וקרא למה שהוא מכנה "השלום הכלכלי", כלומר שיפור רמת החיים שלנו והשתלטות על מה שנשאר מאדמותינו. ליברמן אינו מכיר בנו, ולא בזכויותינו ואפילו לא בשלום הכלכלי. הוא רואה בגדה כולה חלק מאדמת ישראל, שאין לשאת ולתת עליה או לחשוב על נסיגה מחלק כלשהו בה. הוא אינו מכיר גם בזכויות הפלסטינים החיים בתוך ישראל, ותיאר יותר מפעם אחת את נציגיהם בכנסת כמחבלים, בזמן שחלק ניכר מהישראלים עצמם מאשימים אותו בגזענות ברורה.

אצל ליברמן צפונים כפל הנורמות, אמות המידה הבינלאומיות וחוסר האיזון במאזני הכוח לטובת ישראל.
"חמאס" אינה מכירה בישראל, ולא בהסכמים הבינלאומיים העוסקים בסוגיה הפלסטינית, ולכן העולם שם מצור עליה ועלינו, כפי שקורה כיום בעזה וכפי שארע במהלך כהונת ממשלת האחדות הלאומית. ליברמן מסרב להכיר בזכויותינו או בעיקרון הנסיגה, וכמו כן מסרב להכיר באילו שהם הסכמים בינלאומיים. הוא מסתובב, משתולל וזוכה בעוד קולות ומקומות בכנסת הישראלית. אין בעולם מתחסד זה, שהינו שפוט לאינטרסים ולכוחות בעלי ההשפעה, מי שיחסום את דרכו או שיאמר לו שהוא גזען בלתי רצוי.
יש להסתכל על הקצנת ישראלים רבים לעבר הגזענות, ובבחירות הקרובות במיוחד, לאור המלחמה בעזה. הישראלים אומרים כי נסיגתם מהרצועה לא הביאה לשלום, ליציבות ולביטחון, אלא לעוד טילים ולמלחמה האחרונה על כל השלכותיה ובעיותיה. הם מסיקים מכך שכל נסיגה מהגדה תביא לאותה תוצאה כמו בעזה, עם הבדל אסטרטגי, והוא שהגדה קרובה יותר לריכוזי יישוב ישראלים גדולים. עקב כך הסכנות רבות וגדולות יותר. בכך הם מטעינים את החברה הישראלית בשנאה ומגייסים את הציבור נגד כל הסדר אפשרי. הם זוכים בקולות דרך התנגדות לנסיגה ודרך הקריאה לשלום תמורת שלום בלבד. לאור פעלן של ממשלות ישראל, המדברות על השלום, כלפי הפלסטינים ואדמתם, מה אפשר לצפות מהממשלה הבאה?
בעוד שישראל מניחה מוקשים מתחת כל יוזמות השלום, אנו טובעים במחלוקות שלנו, בפילוגים הפנימיים שלנו ובהתנצחויות מעל אמצעי התקשורת, שמשפיעים כמו קליפה. כל זה מתרחש אפילו עד כי סוגיית אחדותנו הפכה לאחת הדרישות מהקהילה הבינלאומית, הערבית והאסלאמית, בזמן שאנחנו מחליפים האשמות ועוסקים בשאלה מי יקבל את הסיוע לבנייה מחדש, מי הצודק ומי הטועה או מי ניצח ומי הובס, מי מייצג את מי. אחד נלחם בשני בכל האמצעים שברשותו עד כי המצב שלנו הופך לאירוני, מצב בו איבדנו את הכבוד מצד אחינו. אנחנו נלחמים על שלטון שהוא אשלייה ועל עמדות שהן דמיון. כאילו הסכמנו להיות דלק עבור האינטרסים של מדינות ערב והאזור וזירת מלחמה עבורן.
הדבר הגרוע ביותר הוא שהתהדיאה הפנימית, אפילו זו של אמצעי התקשורת, הפכה לבלתי אפשרית, בזמן שהתהדיאה על כל תנאיה, עם ישראל, שביצעה פשעי מלחמה, פגיעה בבני אדם והרס תשתיתי והומאניטרי בעזה. אנו עוד לא מצאנו עדיין יסודות לשיח לאומי בזמן שכן נמצאו יסודות להסכם התהדיאה עם ישראל. מי יאמין לזה ואיזה היגיון יכול לקבל את זה?
מפליא לחשוב על מה שמעניין אותם (את "חמאס") ועד כמה הם יכולים לזייף עמדות ולהפוך את העובדות. אפשר לראות אחד מהם מדבר, נואם, חוזר על סיסמאות וסוחב מושגים, בעודו יודע כי הוא הראשון שלא אומר אמת. הם שכחו את האינטרס הלאומי ורצים סביב האינטרסים הסיעתיים הצרים. לכן הגיעה קודם כל התהדיאה ופתיחת המעברים, ואילו השיח הלאומי מגיע אחרון, למרות שהשיח, ההסכמה וההסכם מיישמים את התהדיאה באופן חזק יותר לצד האינטרס הלאומי.
לכל מי שיש בידו פתרון, מדוע לא תנהגו באחריות, ומדוע לא תעצרו את המלחמה הזו ביניכם, המתנהלת דרך אמצעי התקשורת. מדוע לא יכריז מי מכם על "תהדיאה של מילים", אפילו הייתה זו תהדיאה מצד אחד. זה מה שמבקשים האנשים. האם יש מי ששומע?!
הערה אחרונה
סקר דעת קהל הראה כי רוב תושבי עזה באופן כללי פחות מתלהבים מ"חמאס" ביחס לתושבי הגדה. הסיבה לכך פשוטה, והיא שמי שמכין את המרי אינו כמו מי שנכבה מהאש שלו.